Články
Aké témy zaujímajú slovenských učiteľov?
Majú byť učitelia magistri? Aký má byť kvalitný učiteľ? Môže dejepisár učiť matematiku? A ako to robia v iných krajinách, že žiaci dosahujú dlhodobo lepšie výsledky v matematickej, prírodovednej či čitateľskej gramotnosti? Je to kvalitou učiteľov alebo stačia kvalitné učebnice? Odpovede na všetky tieto otázky a ešte oveľa viac prinesie 8. ročník medzinárodnej odbornej konferencie učiteľ nie je Google 6, ktorý organizuje odborné nakladateľstvo RAABE Slovensko.
Spoluorganizátorom podujatia je Inštitút ekonomických a spoločenských analýz INESS a odborným garantom Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave. Najväčšia učiteľská konferencia sa koná pod záštitou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
O učiteľskej profesii
Odpovedá prof. PhDr. Branislav Pupala, CSc. z Pedagogickej
fakulty TU v Trnave, ktorý v Senci prednesie referát s rovnakým názvom.
Podľa neho: „Veľa krajín, ktoré majú dobre nastavený vzdelávací systém dávajú
učiteľskú kvalifikáciu v rámci štvorročného bakalárskeho vzdelávania. My
tlačíme všetkých na magisterský stupeň a stále nie sme schopní uznať bakalárske
vzdelanie za dobrý vysokoškolský štandard. Súčasne s tým vlastne devalvujeme
takzvané postgraduálne štúdiá a nie sme schopní ponúknuť elitné magisterské
programy pre tých najlepších z pedagogického prostredia. A pritom chceme,
aby učiteľské vzdelávanie malo viac praktický charakter, teda taký, ktorý
napĺňa ideu profesijne orientovaných bakalárskych programov. V tomto zmysle nás
môžu čakať zásadné zmeny. Učiteľom poskytnúť dobré bakalárske vzdelanie a v
rámci magisterského štúdia ponúkať programy pre náročnejšie pozície, ktoré u
nás vlastne ani nemáme.“
Z ďalších hlavných referátov, ktoré v Senci odznejú
v rámci bohatého 2-dňového odborného programu spomeňme napríklad prednášku
Ing. Róberta Chovanculiaka, Ph.D. z INESS, v ktorej sa zamyslí o úlohe
vzdelávania alebo referát prof. PhDr. Stanislava Štecha, CSc. z Karlovej Univerzity
v Prahe, ktorý bude hovoriť o nových a narastajúcich očakávaniach od
učiteľov. Podľa neho napríklad „učiteľská semi-profesia žije stále v ilúzii
svojho rešpektu z doby priemyselnej modernity. Súčasné poznatky o učiteľskom
kontexte v medzinárodnom porovnaní však svedčia o kríze učiteľstva, ktorá je
historicky bezprecedentná“. Súčasťou tohto príspevku budú aj výsledky
niektorých výskumov a analýza súčasného stavu.
Zahraničné skúsenosti
Zo zahraničných lektorov, ktorí tento rok prídu až ďalekého Singapuru,
Spojených štátov amerických, Kene, Litvy a Nemecka (samozrejmosťou sú
spíkri zo susedného Česka a tiež zo Slovenska, pozn. red.) treba určite
spomenúť Khairi Abdullaha, riaditeľa európskej divízie vydavateľstva Marshall
Cavendish, popredného singapurského tvorcu vzdelávacích riešení K-12. Tento
integruje vzdelávací prístup orientovaný na výskum s inovatívnymi technológiami
s cieľom zlepšiť a zjednodušiť vzdelávanie študentov a profesijný rozvoj
učiteľov. Účastníkom konferencie v Senci predstaví národnú reformu – najlepšie
postupy a trendy v oblasti vzdelávania v Singapure, v krajine, kde je
vzdelávanie národnou prioritou, kde sa základné pedagogické dokumenty a
učebnice postupne menia tak, aby poskytovali študentom príležitosti na
pochopenie a komunikovanie konceptov, kritické myslenie a aplikovanie poznatkov
na reálne problémy.
Ďalším výnimočným hosťom, ktorá prijala pozvanie na konferenciu,
je Marija Vyšniauskaite, ktorá vedie vzdelávacie stredisko v rámci
Litovského inštitútu Lithuanian Free Market Institute. V prednáške s názvom
Kvalitné učebnice ako základ budovania kritického myslenia u mladých sa
zamyslí napríklad aj nad tým, čo odlišuje dobrú učebnicu od priemerných, prečo
je štúdium ekonómie dôležité, čo sa stane, keď nepoznáme jej hlavné princípy a prečo
vlastne potrebujeme viac a lepšie učebnice ekonómie.
Zo Spojených štátov amerických pricestuje do Senca Dr. Amita
Gupta, profesorka na Pedagogickej fakulte, City College, New York (CUNY). Má
rozsiahle medzinárodné skúsenosti ako učiteľka, pedagogička vzdelávajúca
budúcich učiteľov a správkyňa v mestských školách v Indii a v USA. V rámci
celého sveta poskytuje konzultácie týkajúce sa profesionálneho rozvoja
učiteľov, ktoré citlivo reagujú na rôzne kultúry a sú zamerané na školský
„leadership“ v materskej škole, prípravu učiteľov a tvorbu kurikula. Vyučuje
študentov na bakalárskom, magisterskom a doktorandskom stupni štúdia. V Senci
predstaví stručný prehľad vzdelávania a učiteľskej profesie v USA vrátane
krátkej histórie overovania učiteľských zručností a prominentné prístupy k
príprave učiteľov. Je dobré povedať, že posledné vzdelávacie reformy v USA
presadzujú špecializované testovanie a sledovateľnosť pokroku. „Aby učitelia
držali krok s takto nastavenou vzdelávacou politikou, profesijné požiadavky
zahŕňajú povinnosť, ktorá sa nazýva edTPA. Je to míľnik v oblasti komplexného
hodnotenia, navrhnutý tak, aby zhodnotil, či začínajúci učitelia sú pripravení
na svoju prácu, a to prostredníctvom evaluácie ich vyučovania a ich analýzy
vlastného učenia,“ povedala Dr. Amita Gupta.
Prehľad tohtoročných tém konferencie nájdete TU.
Zoznam lektorov, ktorí vystúpia tento rok v Senci,nájdete TU.
DODAJME, ŽE UČITELIA SA AKTUÁLNE MôŽU PRIHLASOVAŤ ZA ZVÝHODNENÝCH
PODMIENOK – DVAJA ZAPLATIA LEN JEDEN ÚČASTNÍCKY POPLATOK.